دستگاه هواساز چیست؟انواع هواساز،کاربرد و مزایای آن-بتا تهویه

به طور کلی هر ایرواشر عملکرد متفاوتی دارد، اما عملکرد کلی آن‌ها به این صورت است که هوای گرم وارد دستگاه می‌شود و سلولزهای درون ایرواشر آن‌ها را جذب می‌کند. در همین حین آب سرد به وسیله لوله‌های درون دستگاه به سمت اسپری‌ها پمپاژ می‌شود و به سمت هوای گرم جذب شده، فرستاده می‌شود. آب پودر شده‌ای که اسپری شده است هوا را خنک کرده و سپس به سمت کانال‌ها فرستاده می‌شود تا در فضای مورد نظر پخش شود.

ویژگی های ساخت دستگاه های هواساز ایرواشر ساخت اصفهان هواساز

تالارهای پذیرایی، دانشگاه ها، سالن های ورزشی و مراکز خرید زنجیره ای، از نمونه کاربری هایی هستند که در آنها می توان از هواسازهای معمولی استفاده نمود. نامیده می شود یکی از بهترین روش های ایجاد و ارسال گرما و سرما و همچنین تهویه مطبوع ساختمان است که در تمامی نقاط دنیا محبوبیت پیدا کرده است. همانطور که اشاره کردیم این دستگاه از اجزای مختلفی ساخته شده است که برخی از آنها عبارتند از تعدادی کویل آب گرم و آب سرد، فن، تعداد مشخصی فیلتر، رطوبت زن و کانالها و محفظه تامین و تولید هوای گرم و سرد بخشی از این اجزا هستند. در روزهایی از سال که هوا گرم است و باید میزان رطوبت موجود در هوا کاهش پیدا کند، دستگاه هواساز سیستمی دارد که قادر است، میزان رطوبت را کاهش داده و هوای خنک وارد شده به ساختمان را مطبوع تر کند. به این شیوه رطوبت موجود در هوا گرفته شده و هوای خنکی که وارد فضا می شود، مطبوع تر خواهد بود.

رطوبت سنج

جنس، ضخامت و قطر این صفحه به جنس لوله‌ها، تعداد لوله‌ها و نوع مبدل حرارتی بستگی دارد. لوله‌ها ممکن است به آن جوش داده شده یا توسط بفنج به آن متصل شوند. لوله‌ها عموما با د آرایش مربعی و مثلثی بر وری Tube Sheet نصب می‌شوند. در آرایش مربعی کمترین مقاومت در مقابل جریان و در نتیجه حداقل افت فشار به وجود می‌آید. مبدل های پوسته لوله به صورت کویل و یک مخزن می باشند و تحمل فشار و دمای بالایی دارند.

  • در واقع دست صاحبان صنایع برای ایجاد تغییرات کوچک در فواصل صفحات، باز خواهد بود.
  • ابعاد کوچک و جمع‌وجور آن نیز، آن را کاملاً برای فضاهای تنگ ایده آل می سازد.
  • طراحی، بازده و نوع پوستة مبدل حرارتی از جمله گزینه‌هایی است که می‌بایست کاملاً مطابق با نیاز کاربر و زمینة فعالیت وی ساخته شود.
  • همچنین خنک‌کننده ترکیبی (یا کولرهای هوایی ترکیبی) را می توان نام برد که یک برج خنک کاری، خنک‌کننده روغن و کولر هوای را در یک واحد ترکیب می‌کند که فضای مورد نیاز را کاهش می‌دهد و راندمان را بهبود می‌بخشد.
  • در واقع چه به لحاظ توان عملکردی و چه به لحاظ بهینه‌سازی مصرف انرژی.

بدین شکل که شناور بر اساس قانون شناوری پاسکال، به سمت بالا حرکت کند. مجموعاَ وظیفه قطعه شناور و پورت آب جبرانی، حفظ سطح آب تشتک در یک وضعیت ایده آل است. در رابطه با عملکرد این سیستمها میتوان گفت که تاورهای خشک – مرطوب، در قالب ترکیبی از تاورهای خنک‌ساز خشک و مرطوب عمل می‌‌کنند. این مدل سیستم دوسویه، دارای «دو مسیر هوای موازی» و «دو مسیر آب سری» می‌باشد. به طوری که فن‌هایی در بخش بیرونی لوله‌ها قرار داده شده است و با مکش فن، هوای خنک تر محیط بیرون برای برخورد با سطح ورقه‌ها و لوله‌های انتقال آب داغ به جریان می‌افتد.

مشخصات پکینگ فیلم برج خنک کننده شرکت فراب زیست فراز

میزان تخلیه آب درون تشتک که دارای TDS بالاست، به این فرآیند بلودان تشتک گویند. این فن‌ها با قطر بین ۰٫۵ تا ۱٫۲ متر در حالت کلی از ورقه فولادی ساخته شده و توسط قالب پرس تولید می‌گردند. در این ویکی‌پدیا پیوندهای زبانی در بالای صفحه و هم‌تراز با عنوان مقاله قرار دارند. کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت تهویه رویا نوین ایرانیان می باشد. لازم به ذکر است گارانتی الکترو موتورزیمنس یک سال و بدنه برج 7 سال می باشد. 3- طراحی قطعات براساس تحمل نیروی کششی ، وزنی ، فشاری و انبساطی و ……..

عموما این تجهیزات دارای کاربرد سرمایشی و گرمایشی می باشند به همین دلیل با نام فن کویل سرمایشی و گرمایشی نیز شناخته می شوند. فن کویل ها توانایی مکش هوا و عبور از فیلترهای تعبیه شده در آنها را نیز دارند که باعث فیلتراسیون هوا جهت ارائه هوای مطبوع تر می باشند. در داخل ساختمان خاموش روشن کردن دستگاه و تنظیمات بصورت دستی یا با ترموستات انجام می شود. در قسمت زیرین دستگاه یک صفحه به نام سینی درین قرار دارد که معمولا ضد زنگ است. آب حاصل از تعرق لوله ها در سینی درین جمع شده و توسط لوله های درین تخلیه می شود.

در نظر داشته باشید که ایرواشرها در دوره‌های زمانی مشخص نیاز به رسیدگی و تعمیر و نگهداری دارند و پس از خرید و نصب ایرواشر باید به بازه تعمیر و نگهداری این دستگاه نیز دقت داشته باشد تا سال‌های زیادی از آن استفاده کنید. دستگاه ایرواشر با دارا بودن کویل های آب گرم که به شکل لوله های مارپیچی درون سیستم تعبیه شده، توسط لوله کشی به موتورخانه یا پکیج وصل می گردند. در ایرواشر به صورت همزمان با جاری شدن آب گرم در کویل ها، فن هوا نیز از روی لوله های گرم کویل عبور کرده و از طریق بالا بردن دمای هوا، هوای گرم را به ساختمان می فرستد. ایرواشر یکی از اصلی ترین تجهیزات تبادل حرارتی و دارای ساده ترین ساختار در صنعت تهویه مطبوع می باشد.

در انتخاب ایرواشر علاوه بر حجم هوادهی دستگاه (m3/hr – CFM) باید به موارد زیر توجه نمود:

چنانچه در فصل سرما، نیاز به ایجاد دماهای متفاوتی در زون های مختلف ساختمان باشد، می توان با استفاده از کویل های بازگرمایش در مسیر کانال اصلی هر زون و عبور آب گرم از درون لوله های آن، به دمای مورد نظر در آن زون دست یافت. اولین عملکرد بدین شکل است که آب سرد موجود در چیلر و آب گرم موجود در بویلرها و یا پکیج ها به وسیله لوله کشی های انجام شده به هواساز منتقل میگردد، سپس یک فن بزرگ با دمیدن هوا از روی کویل ها هوای موجود را گرم یا سرد خواهند کرد. مرطوب‌کننده تشت بخار یک تشت و کویل گرمایش در هواساز دارد که می‌تواند آب موجود در میان تشت را گرم کند. بخار آبی که در نتیجه این کار ایجاد می‌شود، می‌تواند سطح رطوبت هوای محیط اطراف را افزایش دهد. فیلتر ها معمولا در یک مدت زمان مشخص و قبل از پایان عمر مفیدشان باید تعویض شوند. تمیز بودن فیلتر ها اهمیت بسیار بالایی برای کارایی موثر هواساز دارد و یکی از مهم ترین موارد برای تعمیر و نگهداری هواساز است.

سیستم دو تکه دارای یک کوره هوای گرم است که به آن یک کویل سرمایشی اضافه شده است و بنابراین می تواند در صورت نیاز سرمایش یا گرمایش را تامین کند. چون کمپرسور و کویل کندانسور (که حرارت گرفته شده از فضای مورد نظر را دفع می کند) بخش سرمایشی دستگاه در بیرون ساختمان نصب می شوند به این سیستم دوتکه گفته می شود. این سیستم ها در ساختمان های مسکونی و تجاری کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. فن وظیفه دارد تا هوای بیرون از دستگاه را مکیده و آن را از سطح کویل های سرمایشی و گرمایشی عبور دهد. سپس این هوای سرد یا گرم شده را از بسترهای فیلتراسیون رد شده و در هوا تزریق شوند‌.

کنترل کارکرد فن کویل برای دستیابی به دمای مورد نظر در اتاق، بکمک ترموستات اتاقی امکانپذیر است. بنحوی که کاربر، دمای دلخواه خود را توسط ترموستات تعریف می کند و تا مادامی که دمای اتاق به دمای تنظیم شده نرسد، دستگاه به کار خود ادامه داده و به محض اینکه اتاق به دمای مورد نظر رسید، خاموش می شود. بعلاوه از طریق ترموستات اتاقی کاربر می تواند سرعت چرخش فن را در سه حالت دور پایین، دور متوسط و دور بالا تنظیم کند. نوع دیگری از فن کویل های توکار که مسیر ورود و خروج جریان هوا در آن ها کانالی بوده و به واسطه توانایی ایجاد فشار زیاد در جریان هوا، به نام فن کویل های کانالی پرفشار نیز شناخته می شوند.

فن کویل های ایستاده (Cabinet)

مجهز به قطره گیر که به عنوان تله آب عمل کرده و مانع انتقال آب به بیرون ایرواشر می گردند. به دلیل استفاده از آب در این سیستم فن دستگاه، افشانکها و مخزن آن به مرور زمان دچار رسوب گرفتگی میشوند. وجود رطوبت زیاد در محفظه این سیستم موجب خوردگی زیاد اجزای دستگاه میشود. در واقع بعد از اینکه هوا با قطرات آب برخورد کند کثیفی های آن در این یک محفظه وارد می شود. در ایرواشر کلاس 8، افت های ذکر شده وجود دارد، اما در قسمت Airwasher، بجای افت 0.35 in.w.c از مقدار 0.25 استفاده خواهد شد. همانطوریکه از نام هواشوی ها پیداست علاوه بر تامین هوای طرح داخل ، ذرات معلق در هوا را جدا می کنند.

  • در دستگاه هواساز ایرواشر، برای به حرکت درآوردن فن دستگاه از الکتروموتور‌های الکتریکی استفاده می‌شود.
  • در ادامه قصد داریم به تشریح تک تک اجزای تشکیل دهنده‌ی دستگاه هواساز ایرواشر مهریزان و همچنین اصول انتخاب آن‌ها و استاندارد‌هایی که باید در ساخت آن توجه نمود، بپردازیم.
  • برخی افراد به ایرواشر، کولرهای آبی بزرگ نیز می‌گویند و در واقع این تشبیه صحیح است زیرا عملکرد این دو دستگاه یکسان است و فقط ابعاد متفاوتی دارند که در ادامه مطلب بیشتر در زمینه این صحبت خواهیم کرد.
  • با وجود این که ایر واشر ها در مقایسه با سایر دستگاه های تصفیه کننده هوا از میزان بهره وری کمتری برخودار هستند، اما این قابلیت را دارند که تا حد امکان به تصفیه و تهویه هوا از آلودگی و ذرات گرد و غبار بپردازند.

زمانبندی تجهیزات را در کنترل کننده های مرکزی یا ساعت های مکانیکی بررسی کنید. زمانبندی مناسب برای کارکرد هواساز تاثیر بسازایی در کاهش مصرف انرژی و همچنین هزینه های تعمیر و نگهداری هواساز دارد. این سیستم ها معمولا از سیستم های یکپارچه بزرگ ترند و معمولا دارای کویل سرد کننده هستند که از آب سرد چیلر موتورخانه استفاده می کنند. در صورت نیاز به گرمایش ، گرما از طریق کویل بخار و یا آب داغ و معمولا از یک دیگ بخار یا دیگ آب داغ مرکزی تأمین میشود. این سیستم ها حداقل دارای یک فن تغذیه برای جا به جایی هوا از دمپرها (تعدیل کننده ها) ، فیلتر های هوا ، کویل ها به درون سیستم کانال ها هستند.

  • حال و با عبور هوا به وسیله فن، هوای گرم از طریق کانال ها به درون محیط ارسال می شود.
  • پاکسازی کویل ها معمولا به زمان بعد تر موکول می شود چرا که وقت گیر و دشوار است.
  • از دیگر مزایای استفاده ازاین دستگاه، تازه سازی هوای محیط می باشد زیرا این وسیله دارای دمپر های خروجی و ورودی هوا و فیلتر های متعدد می باشد که این امکان را فراهم می سازد.
  • تمامی رطوبت زن های از نوع تشتک باید دارای وسیله مقدار آب و سیستم تخلیه یا شستشو باشند.
  • به این ترتیب که با تغییر سرعت چرخش فن (بوسیله اینورتر) دِبی هوای ارسالی توسط فن، کم و زیاد می شود.

جنس این کوره‌ها معمولا از ورق استنلس استیل بوده و به صورت تک پاس یا چند پاس طراحی و ساخته می‌ شود. مجموعه اصفهان هواساز به عنوان تولید کننده برتر در استان اصفهان با بیش از سه دهه فعالیت مستمر و بازدید از شرکت های معتبر در سراسر دنیا موفق به طراحی وساخت انواع دستگاه های تهویه مطبوع صنعتی با بهترین کیفیت در سطح جهانی شده است. هواساز ایرواشرهای با کلاس ۸ در مناطقی که نیاز به رطوب بیشتری داشته باشند استفاده می شوند. فرقی نمی‌کند، برای خانه یا محیط کار و یا سوله‌های صنعتی، می‌توان ایرواشرها را در هر محیطی به کار برد تا هوای مطبوع تری در دسترس داشت. با ایجاد رطوبت در هوای خروجی، مناسب استفاده در مناطق مرطوب و شرجی و حتی محیط‌هایی مثل باشگاه که در آن میزان تعرق افراد زیاد است، نیستند. هزینه‌های نگهداری و تأمین قطعات یدکی ایرواشرها به مراتب کمتر از سیستم‌هایی نظیر کولر گازی وچیلر می‌باشد.

مبدل گرمایی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد-بتا تهویه

این دستگاه از طریق چیلر سرمای مورد نیاز خود را تامین کرده و آب درون کویل سرد می شود. گرمای مورد نیاز آب درون کویل ها نیز از طریق پکیج و یا موتورخانه تامین می شود. همانطور که اشاره شد سیستم این دستگاه از کویل و فن دمنده ی هوا تشکیل شده است. لوله های مسی که به صورت مارپیچ در داخل پنل تعبیه شده اند باعث تبادل حرارت در سیستم می شوند. مقدار لوله مسی به کار رفته در داخل دستگاه در مدل های مختلف متفاوت بوده و در قیمت فن کویل موثر است.

نحوه عملکرد فن کویل

در ادامه فنهای محوری، هوای گرم درون تاور را به بیرون پرتاب خواهد کرد. این اتفاق در واقع هنگامی رخ می دهد که بر روی پکینگ، آب پرحرارت و هوا با یکدیگر برخورد می‌کنند. این برخورد موجب میشود که هوا، دمای اضافی آب داغ را جذب کرده و دمای آب کاهش می یابد. در این دستگاه آب از بالای برج و هوا در خلاف جهت آن از پایین وارد می‌شود. این ناهمسو بودن پروسه خنک‌سازی، چه به لحاظ انتقال جرمی و چه به لحاظ انتقال حرارت، موجب شده است تا بازدهی این مدل در مقایسه با مدل متقاطع بسیار بالاتر باشد.

طراحی و تولید برج خنک کننده صنعتی و تهویه

علی آقا آرشیتکت با وجود آمدن سیستم های خنک کاری با بدنه کامپوزیت و فایبر دیگه کسی از برج خنک کن چوبی استفاده نمیکنه قربان. سپس با شیوه شستشوی کلر، به حذف باکتری ها از منبع آب داخل برج خنک کننده اقدام نمایید. ممکن است نیاز باشد چندین و چندین بار این روند را تا حذف کامل باکتریها تکرار کنید. شستشوی مداوم قطعات داخلی و خالی نمودن آب تشتک ها در زمان استراحت دستگاه موجب میشود که هزینه‌های ناشی از تعویض فیلتر به کمترین میزان ممکن برسد.

  • بنابر این با انتقال گرما از گاز مبرد به آب درون کندانسور، گاز مبرد خنک شده و وارد سیکل گردش درون چیلر میشود.
  • برج خنک کننده سیکل بسته عموما برای دبی های کم و متوسط استفاده می شود.
  • الکترو موتور برج خنک کننده که یکی از مهم‌ترین قطعات میباشد که باعث میشود انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی تبدیل شود و پروانه برج خنک کننده یا همان فن کولینگ تاور به حرکت در بیاید.

کویل ها می توانند به وسیله آبی که در آن ها گردش می کند، گرمای هوا را گرفته و یا هوا آدرس سایت را گرم کنند. جنس این کویل ها معمولا از لوله های مسی پوشیده شده از فین های آلومینیومی می باشد. Mixing Box یا جعبه اختلاط هوا، در هواسازهایی وجود دارد که علاوه بر آن که هوای داخل را مکش کرده، نیاز است که هوای بیرون به آن بیافزاید و اختلاطی از دو هوای برگشتی و تازه را به وجود بیاورد.

جهت گذر سیال موجود در پوسته و لوله ها ممکن است همسو، ناهمسو و یا متقاطع باشد و اختلاف دمای موجود در سیالات پوسته و لوله ها دلیل اصلی تغییر دما بوده که با هزینه کم سیال را برای محیط های مختلف آماده می کند. مبدل حرارتی نوع لاملا، از تعدادی کانال که از صفحات فلزی نازک ساخته شده، و به طور موازی جوشکاری شده است، ساخته شده است. و به علت درهم ریختگی زیاد جریان توزیع یکنواخت جریان و سطح های صاف رسوب نمی گیرند.

به دلیل مکانیزم ساده ای که دارد ، قیمت آن به طور متوسط یک چهارم چیلر خواهد بود. اما اگر در جای نامناسب نصب شود ، تقریبا تمام ویژگی های خود را از دست می دهد. سیستم های تراکمی (مانند چیلر ، اسپلیت و داکت اسپلیت ) از ظرفیت BTU به بالا ، از برق سه فاز استفاده می کنند. این درحالی است که ایرواشر در همین شرایط نیازی به برق سه فاز ندارد. در ساختمان های بزرگی که فضاهای یکپارچه آن وسیع است (مانند انبار و سوله) ، کارایی بهتری دارد.

در این دستگاه‌ها، سیال داغ و خنک بوسیله یک دیواره‌ی جامد از هم جداسازی می‌شوند. سپس عملیات تبادل گرما و سرما از طریق همین دیواره‌ها انجام میگیرد. گروه صنعتی باردصنعت در سال ۱۳۸۳ بعد از ســــالها تجربه با هدف تولیــد ســــیستم‌های سـرمایشی و تهویه‌مطبوع در استان اصفهان راه‌انـــــدازی شد. خط مشی اصـــلی شرکت از همان ابتدا تولید محصـولات با کیفیت و طول عـــمر بالا در تراز استانداردهای بین‌المللی بوده است. از مهم‌ترین محصولات تولید باردصنعت، چیلرهای تراکمی و مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله است. همانطور که در ابتدای متن گفته شد، مبدل حرارتی وسیله‌ای برای تبادل حرارت بین دو یا چند سیال با دمای مختلف است.

فن کویل زمینی از جمله پرکاربردترین انواع فن کویل ها است که به صورت عمودی بر روی زمین نصب می گردد. این دستگاه عمدتا در مراکز اداری و مسکونی یا مکان هایی که امکان ایجاد سقف کاذب وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد. که از جمله معایب آن اشغال فضا محیط است، اما هزینه نصب آن نسبت به سایر انواع سقفی و توکار کمتر است. طرز کار این مدل ها معمولا به صورت مکش از روبرو یا پشت و دهش هوا از قسمت بالایی فن کویل است. فن کویل دارای نوعی مبدل حرارتی بنام کویل است که در مجاورت آن یک یا دو فن دمنده با قابلیت کنترل دور قرار می گیرد. زمانی که آب سرد و یا آب گرم در داخل لوله های کویل جریان می یابد، فن هوای اتاق یا هوای تازه را مکیده و سپس بر روی لوله های گرم و یا سرد کویل می دمد.

  • فن کویل های صنعتی همان یونیت هیتر ها هستند که قالبا از نظر ظاهری ظرافت کمی دارند اما از نظر استقامت در شرایط مختلف با متریال با کیفت ساخته می شوند.
  • با وجود معایب و مزایای که گفته شد قبل از خرید فن کویل به این نکته توجه کنید که شما یک وسیله کاربردی برای هر فصل را خریداری می کنید که شاید نکات منفی داشته باشد اما راندمان بالایی دارد.
  • بعضی از فن کویل ها مانند فن کویل کاستی و دیواری از دو قسمت فلزی و پلیمری تشکیل می شود.
  • مقدار لوله مسی به کار رفته در داخل دستگاه در مدل های مختلف متفاوت بوده و در قیمت فن کویل موثر است.
  • فیلتر در مسیر مکش هوا به داخل دستگاه قرار می‌گیرد و وظیفه فیلتر کردن گرد و غبار و آلودگی به داخل فن کویل را به عهده دارد.
  • مدل کاستی خود یکی از انواع دسته بندی های افقی است و مشابه مدل سقفی است.

در ادامه انواع فن‌کویل به همراه شرح مختصری از ویژگی های هرکدام از این دستگاه ها ذکر شد. مستقل کردن هر فضا از فضای دیگر، برای مثال در یک محیط کاربری مسکونی هر اتاق توانایی کنترل دمای مستقل هوای محیط خود را دارد. فن کویل ها معمولا دستگاههای ساده هستند، از این رو تعیین قیمت یک فن کویل بسته به قطعات به کار رفته در آن و البته کیفیت مونتاژ بستگی زیادی دارد. فروش فن کویل با قیمت های مختلفی انجام می گیرد که به سادگی می توان با بررسی قطعات به کار رفته علت اختلاف قیمت را به دست آورد. فیلتر در مسیر مکش هوا به داخل دستگاه قرار می‌گیرد و وظیفه فیلتر کردن گرد و غبار و آلودگی به داخل فن کویل را به عهده دارد.

کار برج خنک کننده چیست؟-بتا تهویه

بسیاری از دستور العمل های مربوط به انرژی برای کاربرد های هوای خارجی نیازمند دمپر هایی هستند که میزان نشتی کمی دارند و در تعمیر و نگهداری هواساز انرژی بیشتر را حفظ می کنند. در ورودی محفظه هوای تازه و محفظه تخلیه هوای برگشتی هواسازها دمپرهایی قرار دارند. این دمپرها متشکل چندین صفحه فلزی هستند که قابلیت چرخش و تغییر زاویه دارند. آن­ها می­توانند بر اساس فرمان موتور دمپر و یا به صورت دستی برای ممانعت از ورود و یا خروج هوا تنظیم و یا حتی بسته شوند، همچنین دمپرها می­توانند کاملاً باز شوند تا به هوا امکان ورود یا خروج حداکثری را بدهند. دمپرها با قرار گیری حالت میانی (بین وضعیت بسته و باز بودن) نیز به منظور محدود کردن مقدار هوای ورودی یا خروجی می پردازند. نحوه کار کول آب گرم به این صورت است که آب گرم در داخل کویل مدام در حال گردش است بدین ترتیب هوایی که وارد هواساز می شود با سطح کویل برخورد کرده و دمای آن افزایش پیدا می کند.آب گرمی که در کویل گردش می یابد توسط بویلر یا دیگ جدنی تامین می شود.

دستگاه ایرواشر چیست؟ و تفاوت آن با هواساز در چیست؟ وب سایت اسپیتی-بتا تهویه

برج خنک کن‌ها معمولاً به چند صورت فلزی، پلی اتیلنی ، فایبر گلاسی و بتنی ساخته می‌شوند. به صورت کلی پکینگهای کولینگ تاور به دو نوع پکینگ اسپلش و فیلمی تقسیم بندی میشوند. پکینگ بلوکی فیلمی به لحاظ شکل ظاهری بسیار شبیه پکینک نت اسپلش می باشد. این دسته از پکینگ ها قابلیت برشکاری دارند و در نتیجه درباره نصب آنها نگرانی وجود ندارد.

مشکلات بهره برداری برج خنک کننده

سیال ها به سه شکل در مبدل های حرارتی جریان می یابند،همسو، غیرهمسوو عمود برهم. مدل های جوشی،نیمه جوشی و لحیمی ازاین نوع مبدل، برای فشار های بالا و مبدل های صفحه ای واشردار برای فشار های متوسط و کم مناسب می باشند. از کاربرد های مبدل حرارتی می‌توان به موارد ذکر شده زیر اشاره نمود. یکی از وظایف مهم واشرها جلوگیری از ترکیب یا اختلاط دو سیال است. تنها یک سمت واشر با سیال در تماس بوده و سمت دیگر در معرض اتمسفر قرار دارد. بنابراین در شرایط بروز نشتی، سیال از میان صفحات مبدل به بیرون راه پیدا می‌کند و با سیال دیگر مخلوط نمی‌شود.

بامین تهویه فن کویل اتمسفر قیمت فن کویل اتمسفر با گارانتی-بتا تهویه

با تجهیزات به کار رفته در داخل آن، می تواند هوا را کاملا استریل و عاری از هر گونه مواد آلاینده ذرات معلق و گرد و غبار کند. جداره داخلی آن از ورق استیل ساخته می شود و با به کار گیری پروفیل های ترمال بریک در فریم دستگاه و بهره گیری از فیلترهای بیشتر در طراحی و ساخت آن، برای فضاهای بیمارستانی آزمایشگاه و اتاق های تمیز استفاده می شود. تمام هوای ورودی مورد نیاز دستگاه از هوای آزاد بیرون تامین می شود و برای بازگشت هوای داخل ساختمان به هواساز و سیرکوله کردن آن، هیچ دریچه ای روی آن نصب نمی شود. این هواساز در فضاهای به کار برده می شود که به هوای کامل و تازه نیاز دارد.

دستگاه هواساز (Air Handling Unit)

در صورت عدم نگهداری درست، امکان نشت سیال در این مبدل بیشتر از سایرین وجود دارد. برای رسیدن به طراحی بهینه باید تمام موارد فوق مد نظر قرار بگیرد. افت فشار حدود 1.5 psi (0.1 bar) برای تبخیر و 3-10 psi (0.2 – 0.68 bar) برای سایر خدمات است. سرعت معمول در لوله ها باید 3 – 10 فوت بر ثانیه (1 – 3 متر بر ثانیه) برای مایعات و 30 – 100 فوت بر ثانیه (9 – 30 متر بر ثانیه) برای گازها باشد.

مبدل حرارتی هوا خنک یا پره ای Air-Cooled Heat Exchangers

همچنین تبادل گرمایی از دیواره به مایع سرد با همرفت انجام می شود. با در نظر گرفتن تمام این عناصر می توان نوع مبدل گرمایی (صفحه ای، لوله ای …) و متریال مورد استفاده در ساخت آن را تعریف کرد. گاهی اوقات لازم است از متریال خاصی استفاده شود که انتخاب نوع تبادل را تعیین کند (به عنوان مثال تیتانیوم در یک کاربرد با آب دریا نمی تواند در انواع مبدل‌های حرارتی استفاده شود).

کاربردهای مبدل حرارتی-مبدل گرمایی

در مدل های زمینی در سینی درین یک پمپ برای تخلیه کامل آب نصب شده اما در مدل های سقفی و دیواری سینی درین شیب دار و بدون پمپ نصب می گردد. برای سوال فن کویل چیست یک جواب ساده وجود دارد که گویای سیستم و کارکرد ساده آن بوده و به شما در انتخاب و خرید دستگاه مناسب کمک می کند. این سیستم تهویه مطبوع از یک فن دمنده هوا و کویل (که یک مبدل حرارتی ست) تشکیل شده و همانطور که بالاتر اشاره شد، قابلیت کارکرد دوگانه سرمایشی/گرمایشی دارد. در رابطه با اینکه این دستگاه چگونه کار می کند، لازم به توضیح است که در حالت سرمایشی این دستگاه از چیلر تغذیه کرده و در حالت گرمایشی به پکیج یا موتورخانه متصل می شود.

مدل مکعبی دارای سیستم پاشش آب ثابت و سیستم هوادهی مکش القایی میباشد. در کولینگ تاور مکعبی آب یک تعداد معینی ورودی وارد نازلهای پاشش آب می‌گردد. پس از خروج از نازل جریان آب به صورت منظم بر روی سطوح پکینگ مدیا همپوشانی میشود. زیرا که در فصل تابستان با توجه به افزایش شدید دمای خشک محیط عملا کاهش دمای آب به زیر دمای 40 الی 45 درجه سانتی گراد امکان پذیر نمیباشد. البته همچون هر تجهیز صنعتی در سراسر جهان هم برج خنک کننده مدار بسته و کولینگ تاور خشک محدودیتهایی نیز وجود دارند. سرویس کولینگ تاور بهتر است به صورت دائمی و دوره‌ای انجام شود و هر 6 الی 12 ماه صورت پذیرد تا در هر شرایطی یک عملکرد مطلوب و ایده آل داشته باشد.

دستگاه هواساز چیست؟انواع هواساز،کاربرد و مزایای آن-بتا تهویه

سپس هوای ساختمان که دمای آن از بیرون کمتر است برای بازیافت انرژی به دستگاه هواساز باز میگردد و هوای بازگشتی وارد مبدل حرارتی می شود. چون دمای آن از دمای ورودی بیرون کمتر است اندکی دمای هوا را کاهش می دهد که این خود باعث کاهش مصرف انرژی میگردد. در دسته بندی کاربردی انواع هوارسان، این دستگاه ها را بر اساس محل قرارگیری و ظرفیت لازم برای محیط مشخص تقسیم بندی می کنیم. دستگاههای تامین هوای تازه برای مجتمع های مسکونی، اداری و تجاری ساختار ساده و از نظر سیستم کنترلی بسیار اقتصادی هستند. از طرفی دستگاههای صنعتی برای محیط های صنعتی در ظرفیت های بالا و ابعاد بزرگ با ظرفیت هایی نظیر ۵۰ هزار cfm استفاده می شود.

رطوبت زن یا رطوبت‌گیر

شرکتهای معتبر سازنده برج خنک کننده ایران، در برج خنک کن پیشنهادی با سایز بزرگتر نیز از سیستم کاهش دور توسط گیربکس استفاده میکنند. این سیستم مزایای قابل توجهی نسبت به سیستم کاهش دور تسمه، پولی دارد. در سوی مقابل در تاورهای خنک‌ساز مکعبی (اندازه کوچک)، از الکتروموتورهای دور پایین بصورت کوبل مستقیم با فن استفاده شده که دارای کمترین لرزش و بالاترین راندمان می‌باشد.

بنابراین، با توجه به این دو رابطه، دو عدد برای ظرفیت هوادهی هوارسان حاصل می شود که قاعدتاً عددِ بزرگتر، مبنای انتخاب سیستم ما قرار خواهد گرفت. لازمه این عملکرد وجود سیستم فیلتراسیون در میان اجزای این دستگاه است. استفاده از دمپر در مجراهای ورودی هوا (هوای تازه و هوای برگشتی) به هواساز الزامی است تا بتوان دبی هوای ورودی را کنترل نمود. دلیل ایجاد اختلال می تواند مشکل عملکرد انرژی باشد که قابل حل است و یا مشکلاتی که نمی توان از بروز آن ها جلوگیری کرد که احتمالا نیازمند یک پروژه ی مناسب می باشد. گام هایی که در ادامه توضیح داده شده را دنبال کنید تا دلایل بروز اختلالات را در یابید. اگرنقصی را تشخیص دادید روند ثبت گزارشات را برای نقص و سپس حل مشکل آن انجام دهید.

ظاهر این دستگاه شباهت زیادی به کولر گازی داشته و از زیبایی ظاهری برخوردار است، به همین دلیل امروزه در موارد بسیاری از پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. فن کویل دیواری در ظرفیت های 200 الی 800 cfm با قابلیت عملکرد سرد و گرم تولید و روانه بازارمی شود. شرکت های سازنده مانند فن کوئل تهویه از تکنولوژی های به روزی مانند نمایشگر LED، فیلترهای قابل شستشو و تعویض، دریچه ی خودکار تنظیم هوا در این مدل بهره می گیرند. فن کویل با چی کار میکنه؟ به طور کلی، فن کویل به عنوان نمونه ای رایج از سیستم های تهویه مطبوع برای ایجاد گرمایش و سرمایش در سازه ها و پروژه های مختلف مورد استفاده واقع می شود. طراحی منحصر به فرد و برخورداری از امکانات و قابلیت های متمایز و کاربردی، امکان نصب و استفاده از این دستگاه را در ساختمان‌های تجاری، مسکونی و صنعتی فراهم ساخته است. تولید و توزیع هوای سرد یا گرم، از وظایف اصلی این مدل سیستم تهویه مطبوع به شمار می رود.

فن کوئل سقفی توکار (فشار پایین) جی پلاس GFU-LC300G30

بر این اساس هوارسان هایی که با موتور فن معمولی ساخته می شوند، از هواسازهایی که با موتور فن اینورتر یا دور متغیر استفاده می کنند، مجزا می شوند. همچنین نحوه اتصال نیز در این دسته بندی می تواند بین دستگاه ها تفاوت ایجاد کند. اتصال با تسمه، گیربکس و یا کوپل مستقیم سه نوع مختلف این اتصال هستند. در مواقعی که از فن دور متغییر استفاده می گردد باید در مسیر های کانال VAV BOX قرار گیرد و در کل سیستم هوای حجم متغییر در پروژه خواهیم داشت که باید به درستی طراحی و در نهایت بالانس شود.