دندان‌پزشکی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد-ماک پزشک

افرادی که به دنبال قبولی در رشته دندانپزشکی هستند باید بدانند که این رشته درآمد بسیار مناسبی دارد. این رشته جزو رشته‌های پردرآمد گروه تجربی است و فارغ‌التحصیلان این رشته از لحاظ مالی نباید نگران باشند. به عنوان مثال دندانپزشک با تخصص جراحی فک و صورت سالانه 1 الی 2 میلیارد درآمد دارد.

دکتر وحید فهیمی تبار

شما در طول دوره تحصیلی دندانپزشکی در اروپا ،از طریق امتحانات کتبی، انجام پروژه ها، ارائه و انجام مقالات و آزمایشات بالینی مختلف ارزیابی خواهید شد. آموزش موضوعات و مباحث مختلف نیز از طریق سخنرانی ها، کلاس های آموزشی، کلاس های عملی و جلسات بالینی عملی مختلف صورت می گیرد. هزینه تحصیل دندانپزشکی در این قاره از 2850 یورو تا بیش از یورو در هر سال تحصیلی متغیر است. این تفاوت قیمت، عمدتاً ناشی از وضعیت اقتصادی متفاوت کشورهای اروپایی؛ همچنین قوانین مالی مختلفی است که هر کشور رعایت می کند. با این حال، هزینه تحصیل دندانپزشکی در اروپا در مقایسه با سایر کشورهای جهان، برای دانشجویان بین الملل مقرون به صرفه تر خواهد بود. در این رشته به طور تخصصی به درمان و رفع مشکلات دهان و دندان کودکان پرداخته می شود.

مرحله دوم: دروس اختصاصی

علاوه بر این، تمامی دانشکده های دندانپزشکی در اروپا در فهرست جهانی دانشکده های پزشکی قرار گرفته اند. توسط سازمان بهداشت جهانی نیز به رسمیت شناخته شده اند و اعتبار دارند. این بدین معنی است که ایالات متحده آمریکا و کانادا مدرک DMD دانشگاه های اروپا را می پذیرند و به دارندگان آن حق درخواست و دریافت مجوز کار در کشور خود را می دهند. تقریبا همه افراد در سنین مختلف به مشکل پوسیدگی دندان و یا خرابی دچار می‌شوند و همه حداقل یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کرده‌اند.

  • البته به این نکته توجه داشته باشید که داوطلبان در این دوره به صورت ماهیانه حقوق نیز دریافت می‌کنند.
  • آن‌ها زیر نظر اساتید از نزدیک با بیماری‌های دهان و دندان آشنا می‌شوند.
  • جراحی‌های زیبایی فک، بینی، چانه و صورت و همچنین جراحی‌های خارج کردن کیست‌ها، تومور‌ها، قرارگیری ایمپلنت، جراحی های ساده تا پیشرفته ناحیه فک و صورت توسط جراح فک، دهان و صورت انجام می شود.
  • مراقب باشید که خیلی محکم آنها را مالش ندهید زیرا ممکن است باعث ایجاد شیارهایی در سطح آنها شود.
  • تار تار تشکیل شده بر روی دندان با مسواک زدن و نخ دندان از بین نخواهد رفت و اگر توسط دندانپزشک درمان نشود در دراز مدت می‌تواند باعث بیما‌ری‌های دهان و دندان شود.
  • علاوه بر این برای جراحی و تغییر شکل لثه نیز از روش پیوند لثه استفاده می‌شود.

از دندان پزشکی عمومی گرفته تا متخصص ارتودنسی، جراح دندان پزشکی، متخصص ریشه و ترمیم دندان همگی گزینه‌های متعددی هستند که باید باتوجه‌به نوع مشکل و درمان موردنیاز به آنها مراجعه کرد. برای مثال برای دریافت انواع خدمات و درمان های دندانپزشکی مختص کودکان و خردسالان، باید به مطب دندان پزشکی اطفال مراجعه کرد. تعرفه خدمات دندان پزشکی برای کشیدن دندان، جراحی دندان و جراحی فک، انواع ارتودنسی، ایمپلنت، تاج‌گذاری روی دندان‌ها، عصب‌کشیو دیگر موارد متفاوت است. اما خدمات زیبایی دندان ممکن است در هر کلینیک دندان پزشکی نرخ متفاوتی داشته باشد. اما به‌هرحال قیمت خدمات دندانپزشکی قطعا باکیفیت این خدمات مرتبط است.

تاج گذاشتن روی دندان‌ها

یکی از این سوالات به منابع کنکور در نوبت اول و نوبت دوم مربوط می‌شود. «دفترچه راهنمای انتخاب رشته محل تحصيل آزمون پذیرش دستيار در رشته های تخصصی دندان‌پزشکی سال ٩٨ وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی». گروه اول یا مجله پزشکی به عبارتی «آرایشگران ماهر» افرادی بودند آموزش‌دیده که تنوع و خدمات تخصصی‌شان آن‌ها را از آرایشگرهای عمومی متمایز می‌ساخت. دستهٔ دوم اما آرایشگرانی بودند که تنها توانایی تراشیدن ریش و کشیدن دندان را داشتند.

با این حال اهمیت زیبایی دندان در بین مردم رو به افزایش است که فرصت شغلی بسیار مناسبی برای متخصصین این رشته به ارمغان می‌آورد. نکته مثبت این شغل این است که اکثرمراجعه کننده‌ها یک دندانپزشک را بر می‌گزینند و به مراجعه‌کننده ی دائمی آن دندانپزشک تبدیل می‌شوند. همچنین یک دندانپزشک باید بطور مرتب نرمش و ورزش کند تا دچار کمردرد و پادرد مزمن نگردد.

همین موضوع نیز موجب مهاجرت کاری برای فارغ‌التحصیلان این رشته می‌شود. اکثر کشورها برای مهاجرت دندانپزشکان و دریافت ویزای کار محدودیت سنی دارند. افرادی که برای ادامه تحصیل یا کار به سراغ مهاجرت می‌روند باید تمامی مدارک خود را به تایید کشور مقصد برسانند و کشور مقصد مدارک آن‌ها را تایید کند.